کد مطلب:29250 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:143
4033. عطّار نیشابوری، در شأن علی علیه السلام می گوید: رونقی كان دین پیغمبر گرفت چون امیر نَحل، شیر فَحل شد میر نحل از دست و جان خویش بود گفت:اگر در رویم آید صد سپاه «لا فتی إلّا علی»ش از مصطفی است از دو دستش «لا فتی» آمد پدید آن سه قرص او چو بیرون شد به راه چون نبی موسی، علی هارون بُود او چو قلب آل یاسین آمده است قلب قرآن، قلب پُر قرآن اوست 4034. وی در جای دیگر می سراید: خواجه حق، پیشوای راستین ساقی كوثر، امام رهنما مرتضای مجتبی، جفت بتول در بیان رهنمونی آمده مقتدای دین به استحقاق، اوست چون علی از عین های حق، یكی است هم ز «أقضاكم» علی جان آگه است از دمِ عیسی چو مرده زنده خاست گشت اندر كعبه آن صاحب قبول در ضمیرش بود مكنونات غیب گر ید بیضا نبودش آشكار گاه در جوش آمدی از كار خویش در همه آفاق، همدم می نیافت
.
از امیر مؤمنان حیدر گرفت
ز آهن او سنگ، مومِ نحل شد
زآن كه علمش نوش و تیغش نیش بود
كس نبیند پشت من در حربگاه...
وز خداوند جهانش «هل أتی» است
وز سه قرصش «هل أتی» آمد پدید
سرنگون آمد دو قرص مِهر و ماه
گر برادرشان نگویی، چون بود؟...
قلب قرآن، «یا»و«سین»، زین آمده است
«والِ مَن والاه»، اندر شأن اوست.[2].
كانِ علم و بحر حلم و قطب دین
ابن عمّ مصطفی، شیر خدا
خواجه معصوم و داماد رسول
صاحب سرّ «سَلونی» آمده
مفتی مطلق، علی الإطلاق، اوست
عقل را در بینش او كی شكی است؟
هم علی مَمسوس فی ذات اللَّه است
او به دم، دست بُریده كرد راست
بت شكن بر پشتیِ دوش رسول
زان برآوردی ید بیضا ز جَیب
كی گرفتی ذوالفقار آن جا قرار؟
گه فرو گفتی به چاه، اسرار خویش
در درون می گشت و مَحرم می نیافت.[3].
چون علی از غیب های حق، یكی است و با استشهاد به دو حدیث مستند نبوی كه فرمود:«علیٌّ أقضیكم» و «لا تلوموا علیّاً إنّه مَمسوسٌ فی ذات اللَّه»، می گوید: هم ز «أقضاكم»، علی، جانْ آگه است
عقل را در بینش او كی شكی است؟
هم علی «ممسوس فی ذات اللَّه» است.